22. NOV. 2022 KL. 11:27

Boligselskab: "Planlæg ladestandere til fremtiden"

RW 210922 FAB Elbiler 0024

Flere og flere køber elbil i Danmark, også de almene beboere. Derfor begynder mange boligafdelinger at forholde sig til, om de har nok p-pladser med el-ladestandere i afdelingen.

Mange boligafdelinger skal til at beslutte, om de vil have ladestandere til beboere med elbiler. Herlev Boligselskab har gjort sig en række erfaringer, som de deler ud af i en ny rapport.

Om bare syv år skal 775.000 elbiler køre rundt på vejene i Danmark. Sådan ser målsætningen ud, som Folketinget vedtog i den sidste folketingsperiode.

Alle prognoser viser da også, at antallet af elbiler er i støt stigning herhjemme. Det kan give mange boligselskaber og lokale boligafdelinger udfordringer med at etablere tilstrækkeligt med ladestandere – specielt fordi de mange steder i forvejen har mangel på parkeringspladser.

Herlev Boligselskab, som ejer en række boligafdelinger i Herlev, nedsatte i 2021 et udvalg, der skulle belyse de mange problemstillinger. 

Læs også: AlmenNets anbefalinger, når man skal etablere ladestandere

Udvalget har efterfølgende udarbejdet en stor rapport, der belyser de kommende udfordringer samt kommer med gode råd til at løse dem.

Gør dit hjemmearbejde

Rapportens overordnede råd er at gøre sit hjemmearbejde grundigt, før man giver sig i kast med at anskaffe ladestandere.

Først og fremmest er det vigtigt at analysere, hvor meget ladekapacitet man får brug for – både i den nærmere og fjernere fremtid.

Derefter skal man afklare, hvordan el-kapaciteten er i afdelingens eksisterende installationer. Er den lokale transformer kraftig nok til at klare det øgede strømforbrug, eller skal der eventuelt trækkes et nyt kabel?

Endelig skal der laves et realistisk budget for de nye ladestandere.

Niels-Christian Andersen er formand for Herlev Boligselskabs ladestanderudvalg, og han har en klar anbefaling.

”Det kan betale sig fra starten at planlægge længere ud i fremtiden. Det varer ikke mange år, før måske halvdelen af bilerne i en boligafdeling er elbiler, og på sigt endnu flere. Derfor bør man både økonomisk og praktisk dimensionere sine ladestandere til et fremtidigt behov og ikke blot til de få beboere, der i dag har en elbil,” siger Niels-Christian Andersen.

Etablering af ladestandere er den enkelte boligafdelings ansvar, men for at sparke processen i gang har Herlev Boligselskab besluttet at betale for, at alle selskabets afdelinger får opstillet mindst en ladestander med hver to ladestik.

Selvom Herlev Boligselskab har lavet et grundigt forarbejde, er boligselskabet dog stødt på udfordringer undervejs, som har forsinket projektet. Det skyldes blandt andet, at der har været lang ventetid på sagsbehandling for at købe ekstra el-kapacitet. De første ladestandere er dog nu sat op.

GODE RÅD

Niels-Christian Andersen og Mikkel Jungshoved kommer her med gode råd til afdelinger, der overvejer at opsætte ladestandere:

- Undersøg det komplicerede stof grundigt og træf ingen overilede beslutninger.
- Afklar, om el-kapaciteten i jeres område er stor nok til ladestandere, eller om kapaciteten forinden skal forøges.
- Lav et realistisk budget for ladestanderne.
- Planlæg længere ud i fremtiden end kun det aktuelle behov.
- Overvej, hvor mange normale parkeringspladser I vil afgive til ladestanderpladser.
- Overvej, hvordan ladestanderne skal finansieres, og husk, at man kan søge om tilskud til etablering.

Det vil kunne betale sig fra starten at planlægge længere ud i fremtiden. Det varer ikke mange år, før måske halvdelen af bilerne i en boligafdeling er elbiler, og på sigt endnu flere.

Niels-Christian Andersen, formand for Herlev Boligselskabs ladestanderudvalg

Solidarisk betaling eller ej

Mikkel Jungshoved er teknisk konsulent i BL – Danmarks Almene Boliger og ansvarlig for BL’s Driftsnet. Han peger på flere andre ting, som boligafdelinger skal være opmærksomme på, når de etablerer ladestandere.

”Har en afdeling fælles parkeringspladser, vil nogle af dem blive inddraget til ladepladser. Det vil samlet give færre parkeringspladser til benzin- og dieselbiler. Derfor bør man i afdelinger med rækkehuse med individuelle parkeringspladser i carporte eller indkørsler overveje, om det vil være en fordel med personlige ladepladser,” siger Mikkel Jungshoved.

Et andet stort spørgsmål er finansieringen af ladestandernes elforbrug. Skal forbruge betales solidarisk over huslejen – som mange afdelinger kender det fra fælles vaskerum – eller skal den enkelte ejer af en elbil selv betale for elforbruget? Det spørgsmål er blevet endnu mere aktuelt, nu hvor elpriserne er gået i vejret.

Endelig kan boligafdelinger søge tilskud fra Bolig- og Planstyrelsen, hvis man vil opsætte ladestandere i afdelingen, når puljen åbner op igen i det nye år.

Hent inspiration

Skal I i gang med at opsætte ladestandere til elbiler i jeres boligområde, så læs endelig godt på lektien forinden.

Hent inspiration til arbejdet her:

Herlev Boligselskabs rapport 

Gode råd fra BL – Danmarks Almene Boliger

ERFA-møder i BL og Driftsnet 

Læs flere artikler om el-ladestandere på Fagbladet Boligen.

 

Læs senere artikler

Høje elpriser er ny faktor ved opsætning af ladestandere

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Boligorganisation satser på elbiler

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2979 )

0

Læseliste