03. OKT. 2022 KL. 15:38

Ny kampagne: Stem med til folketingsvalget

Stemmed 2

Stemmeprocenten i de almene boligområder har historisk set været lavere sammenlignet med resten af landet. Derfor håber BL, at kampagnen "Stem med!" kan få valgdeltagelsen op.

Flere beboere i den almene sektor skal til stemmeurnerne, når der skal stemmes til det kommende folketingsvalg. Derfor har BL iværksat kampagnen "Stem med!", der skal få folk op af sofaen og afsted til valglokalerne den 1. november, når der er folketingsvalg.

Til folketingsvalget i 2019 stemte knap 75 procent af de stemmeberettigede almene beboere. Ved kommunalvalget i 2017 og europaparlamentsvalget i 2019 var det knap 58 procent og 52 procent. Ved de tre valg var valgdeltagelsen lavere i den almene boligsektor sammenlignet med resten af befolkningen.

Tallene stammer fra en opgørelse, som Landsbyggefonden i samarbejde med valgforsker Kasper Møller Hansen, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, har gennemført.

Se Landsbyggefondens temastatistik 2020:
Valgdeltagelsen i den almene boligsektor

Hvis andre omkring dig stemmer, gør du det også selv, og det er den bevægelse, vi skal have gang i, og det håber vi, at kampagnen kan være med til at sikre.

Solveig Råberg Tingey, viceadministrerende direktør i BL

Ifølge BL's viceadministrerende direktør, Solveig Råbjerg Tingey, er valghandlingen kronjuvelen i vores demokrati.

”Det er en social ting at stemme. Hvis du inviterer én ung vælger med til valget, tager han eller hun fire andre unge med. Hvis andre omkring dig stemmer, gør du det også selv, og det er den bevægelse, vi skal have gang i, og det håber vi, at kampagnen kan være med til at sikre,” siger hun.

BL har søgt og modtaget 100.000 kroner fra Trygfondens pulje, der skal løfte valgdeltagelsen blandt de befolkningsgrupper, der normalt stemmer mindre end gennemsnittet.

Kampagnen kommer til at indeholde:


Alle almene boligselskaber, der ønsker det, får tilsendt en pakke med plakater, flyers og door hangers. Nærmere information kommer igennem BL Informerer.

 

Om skribenten

Christina Ove Holm BL
Christina Ove Holm

Christina Ove Holm er kommunikationschef og uddannet journalist. Hun bidrager i det redaktionelle arbejde med sparring og idé- og konceptudvikling.

Seneste Artikel

Ultra lokale aktiviteter modvirker ensomhed

Christina Ove Holm er kommunikationschef og uddannet journalist. Hun bidrager i det redaktionelle arbejde med sparring og idé- og konceptudvikling.

Seneste Artikel

Ultra lokale aktiviteter modvirker ensomhed

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2839 )

0

Læseliste