03. OKT. 2022 KL. 15:38
Ny kampagne: Stem med til folketingsvalget
03. OKT. 2022 KL. 15:38
Stemmeprocenten i de almene boligområder har historisk set været lavere sammenlignet med resten af landet. Derfor håber BL, at kampagnen "Stem med!" kan få valgdeltagelsen op.
Flere beboere i den almene sektor skal til stemmeurnerne, når der skal stemmes til det kommende folketingsvalg. Derfor har BL iværksat kampagnen "Stem med!", der skal få folk op af sofaen og afsted til valglokalerne den 1. november, når der er folketingsvalg.
Til folketingsvalget i 2019 stemte knap 75 procent af de stemmeberettigede almene beboere. Ved kommunalvalget i 2017 og europaparlamentsvalget i 2019 var det knap 58 procent og 52 procent. Ved de tre valg var valgdeltagelsen lavere i den almene boligsektor sammenlignet med resten af befolkningen.
Tallene stammer fra en opgørelse, som Landsbyggefonden i samarbejde med valgforsker Kasper Møller Hansen, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, har gennemført.
Se Landsbyggefondens temastatistik 2020:
Valgdeltagelsen i den almene boligsektor
Ifølge BL's viceadministrerende direktør, Solveig Råbjerg Tingey, er valghandlingen kronjuvelen i vores demokrati.
”Det er en social ting at stemme. Hvis du inviterer én ung vælger med til valget, tager han eller hun fire andre unge med. Hvis andre omkring dig stemmer, gør du det også selv, og det er den bevægelse, vi skal have gang i, og det håber vi, at kampagnen kan være med til at sikre,” siger hun.
BL har søgt og modtaget 100.000 kroner fra Trygfondens pulje, der skal løfte valgdeltagelsen blandt de befolkningsgrupper, der normalt stemmer mindre end gennemsnittet.
Kampagnen kommer til at indeholde:
- Plakater til opgangene med opfordring til at stemme.
- Flyere til postkasser med oplysninger om valget og opfordring til at stemme.
- Door hangers, som kan hænge på hoveddøren hos ”opgangs-ambassadører”, der vil påtage sig opgaven med at opfordre naboer til at stemme, og som man måske kan følges med til valgstedet.
- ”Sofa på tur”-teamet besøger tre boligområder i landet, hvor vi inviterer folk til en snak i sofaen om, hvorvidt man stemmer, og hvilke årsager eller barrierer der kan være til at stemme. Vi har fokus på at engagere sofavælgerne.
- Videoer fra ”sofa på tur”, som vi distribuerer på vores sociale medier, og som vi meget gerne deler med boligorganisationer, der gerne vil bruge dem på egne kanaler.
- Artikler i Fagbladet Boligen om stemmedeltagelse og valget.
- Cases på Bo Godt med beboere, der begrunder, hvorfor / ikke de stemmer.
Alle almene boligselskaber, der ønsker det, får tilsendt en pakke med plakater, flyers og door hangers. Nærmere information kommer igennem BL Informerer.
Om skribenten
Christina Ove Holm er kommunikationschef og uddannet journalist. Hun bidrager i det redaktionelle arbejde med sparring og idé- og konceptudvikling.
Seneste Artikel
Vandet kommer: Hvordan tilpasser vi boligområder til fremtidens vejr?Christina Ove Holm er kommunikationschef og uddannet journalist. Hun bidrager i det redaktionelle arbejde med sparring og idé- og konceptudvikling.
Seneste Artikel
Vandet kommer: Hvordan tilpasser vi boligområder til fremtidens vejr?Mest læste
Se alle artikler (3003)0