;

Foto: Modelfoto, iStock. 11,9 % af elever i udsatte boligområder bestod i 2018 ikke matematik ved deres 9. klasses afgangseksamen.

Foto: Modelfoto, iStock. 11,9 % af elever i udsatte boligområder bestod i 2018 ikke matematik ved deres 9. klasses afgangseksamen.

Mod på Matematik præsenteres på stor velfærdsmesse

25. feb 2020

Projektet Mod på Matematik, hvor børn fra udsatte boligområder får mulighed for at løse matematikopgaver mod belønning, er repræsenteret på Velfærdens Innovationsdag 27. februar.


Børn i udsatte boligområder kan tjene lommepenge ved at løse opgaver i boligområdet, som giver dem ansvar. Et lommepengeprojekt udviklet af bl.a. BL – Danmarks Almene Boliger gør det muligt for børn også at tjene lommepenge ved at have matematik-opgaver i deres fritid.


Projektet hedder Mod på Matematik og kører som pilotprojekt og bliver torsdag 27. februar præsenteret på Velfærdens Innovationsdag, hvor det forventes at mere end 800 deltagere, ledere og udviklingsansvarlige fra offentlige, private og frivillige organisationer, vil være til stede.

Temaet på Velfærdens Innovationsdag, som afholdes i Øksnehallen, er nærhed. Hvordan får vi nærheden og tilliden tilbage i den danske velfærdsmodel, og hvilken rolle spiller digitalisering og teknologien?

Mod På Matematik er en digital læringsplatform, hvor børn belønnes for deres indsats og ihærdighed i læringsplatformen og er til børn med 6 klasses faglighed. Platformen er udviklet af Area9 Lyceum, en af verdens førende e-læringsvirksomheder, og involverer mindst otte boligområder, som frem til sommeren 2020 skal teste værktøjet.

Bryd den sociale arv

Bent Madsen, administrerende direktør i BL - Danmarks Almene Boliger. Han siger, at projektet skal hjælpe børnene med at klare sig bedre i skolen.

”Vi kan se, at når man får højere karakterer, så går det også bedre med at få en ungdomsuddannelse og komme ind på arbejdsmarkedet. Det handler altså om at bryde den sociale arv,” siger Bent Madsen.


Gennem et online program på computeren, bliver de unge guidet gennem forskellige matematikøvelser, der er tilpasset netop deres niveau. Det forventede udbytte?

  • De unge vil blive opkvalificeret rent fagligt i matematik​

  • De vil få struktureret og skemalagt deres fritid

  • De vil lære ansvaret ved at tjene deres egne penge

  • De vil lære at indgå i nyt fællesskab

 

Hvad er Mod på Matematik

  • Børn belønnes for at lære matematik enten med lommepenge eller oplevelser.
  • Frem mod sommeren vil børn fra mindst 8 boligområder være en del af projektet. Områderne er bl.a. fra Rønne, Tilst, Ikast, Lemvig, Sønderborg, Kalundborg, Randers og Ringkøbing-Skjern.
  • Børnene får adgang til en app på mobil eller tablet, hvor de løser matematikopgaverne.
  • Appen er udviklet af e-læringsvirksomheden Area9 Lyceum.
  • Vækstfonden investerede 190 millioner kroner i Area9 Lyceum i januar 2018.

Kilder: BL, Vækstfonden

Læs mere