;

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

Domea.dk på vej med indkøbsordning

17. apr 2020

Domea.dk er på vej med en ny idkøbsordning, der skal opnå besparelser til glæde for de enkelte boligorganisationer. 


I 2019 besluttede Domea.dk sammen med kunderne, de lokale, almene boligorganisationer, at oprette solidarisk indkøb for en række udvalgte varekategorier. Samtidig med at det fortsat er muligt for de enkelte boligorganisationer og servicecentre at købe ind lokalt. Det kunne fx være indkøb af tjenesteydelser som maler, vvs og andre håndværkerydelser, skriver Domea.dk.

Domea.dk forventer en gennemsnitlig gevinst ved at bruge den nye indkøbsordning på 1.250 kr. pr. lejemål pr. år. Her kommer halvdelen fra solidariske indkøb, og den anden halvdel fra de lokale inøb.


To væsentlige forudsætninger for, at besparelserne også kan realiseres lokalt, er, at vi dels konkurrenceudsætter, dvs. at vi sender en opgave eller vare i udbud for derefter at sammenligne kvalitet og pris og vælge den bedste – og dels øger professionaliseringen af de lokale indkøb.


87 procent har sagt ja

87 procent af boligorganisationerne, der er kunde hos Domea.dk har sagt ja til at deltage i projektet, og det glæder regionsdirektør i Vestdanmark Rune Udi Jørgensen. Han understreger, at boligorganisationernes medarbejdere på servicecentrene spiller en stor rolle i, at projektet bliver en succes.

"Det er essentielt for projektet at have driften med, den har værdifulde input i forhold til implementeringen af projektet i den daglige drift. Vi gør os meget umage for, at denne måde at købe ind på bliver integreret lokalt," siger Rune Udi Jørgensen.


Der er endnu ikke fastlagt en plan for implementering, det er afhængigt af, om køb af indkøbssystem skal i udbud. Domea.dk har fastlagt krav til uddannelse, pilotprojekt i udvalgte servicecentre og strategi for udrulning
           

Og selvom meget er anderledes i øjeblikket på grund af spredningen af coronavirus i Danmark, kører det på højtryk fra hjemmekontorerne.

"Der er masser af aktivitet og god fremdrift i indkøbsprojektet, og det er et projekt, hvor vi prioriterer stor involvering på tværs. Den nuværende coronakrise har ikke sat en stopper for aktiviteten. Mange møder er blot konverteret til online møder," fortæller direktør for koncernøkonomi og forretningsudvikling Lars Holmbjerg.