17. AUG. 2020 KL. 00:00

5 gode råd om corona: Sådan skal boligorganisationerne gøre rent

istock-1213519174.jpg

iStock

Der skal være synligt rent i boligafdelingerne og fokus på kontaktpunkter – og så skal håndhygiejnen klare resten, siger hygiejnesygeplejerske fra Statens Serum Institut.

Mange mennesker passerer dagligt gennem indendørs fællesarealer som trappeopgange og vaskerum i almene boligafdelinger, også under corona-epidemien. Derfor har Fagbladet Boligen spurgt Statens Serum Institut om, hvordan boligorganisationer skal gøre rent for at begrænse smittespredning.

I en boligforening handler det om, at fællesarealerne skal fremstå synligt rene, og at der skal gøres rent med passende intervaller med fokus på kontaktpunkter."

Anne-Marie Andersen, hygiejnesygeplejerske, MPH, Statens Serum Institut

”I en boligforening handler det om, at fællesarealerne skal fremstå synligt rene, og at der skal gøres rent med passende intervaller med fokus på kontaktpunkter,” siger Anne-Marie Andersen, hygiejnesygeplejerske, MPH, Statens Serum Institut.

”Og så er det i høj grad den enkeltes håndhygiejne, der skal sørge for resten, for vi render ikke rundt i et sterilt miljø, og det skal vi heller ikke. Vi skal tænke på vores hænder, og hvad vi gør med dem,” siger hun.

God håndhygiejne er netop et af de store elementer i forebyggelsen af corona, forklarer Anne-Marie Andersen, der rådgiver nationalt om infektionshygiejne, blandt andet på sygehuse og plejehjem.


Læs også: Information til medlemmerne om coronavirus 

Boligorganisationer kan ikke rengøre sig ud af risiko

”Der vil altid være en risiko for, at der er en, der har afsat corona-virus på et håndtag. Det vigtige er, at når du har trykket på en elevatorknap, så vasker du dine hænder eller spritter dem af som det første, når du kommer hjem,” siger hun.

”Samtidig skal der selvfølgelig være et øget fokus på kontaktpunkter i rengøringen. Det vil typisk være elevatorknapper, gelændere, dørhåndtag, alle de steder, hvor hænder rører, fordi det er der, smitten spredes rundt,” siger hun.

Hvis boligorganisationerne i forvejen gør grundigt rent, så skal de ikke gøre en masse ekstra udover at øge fokus på kontaktpunkter, påpeger Anne-Marie Andersen. Rengøringsholdet skal ikke styrte ud, fordi der har gået en på trappen med jord under sålerne.

”Der er ingen grund til panik. Hvis tingene fremstår synligt rene og der gøres rent med faste intervaller, så er det håndhygiejnen, der skal sørge for resten. Den enkelte skal have fuldstændig styr på sin håndhygiejne. Det er vigtigt,” siger Anne-Marie Andersen.

5 gode råd om rengøring under corona:


1. Rummene skal fremstå synligt rene

Trappeopgange, elevatorer, vaskerier, toiletter og andre fælleslokaler skal fremstå synligt rene. Der skal ikke nødvendigvis gøres mere rent end før corona-epidemien. Hvis rummene ikke fremstår synligt rene, så skal rengøringshyppigheden øges. Så snart noget er synligt snavset, bør det rengøres. Det er omdrejningspunktet, men det betyder ikke, at rengøringsholdet skal på banen hver gang nogen har tabt et tyggegummi i elevatoren.


2. Fokus på kontaktpunkter

Der skal øget fokus på kontaktpunkter, som er alle de steder som hænder berører og hvor smitterisikoen er størst, for eksempel elevatorknap, gelænder, dørhåndtag. Husk også fællestoiletter. I en vaskekælder vil det for eksempel være knapperne på maskinerne, gummikanten i maskinen og vaskekurve, der rengøres med passende interval. Mange steder indgår det allerede i den normale rengøring.

3. Gør rent med passende interval

Trappeopgange, fællestoiletter og andre fællesarealer skal gøres rene med faste mellemrum. Der er stor forskel på, hvor snavsede arealerne bliver i hverdagen rundt om i afdelingerne. Nogle trappeopgange huser 50 beboere, mens andre kun huser 10, der altid tager elevatoren. Derfor skal I fastlægge passende intervaller ud fra, hvor mange personer, der bruger de enkelte lokaler og hvordan de bruger dem. Husk også, at det er sværere at gøre ting rene i nedslidte byggerier end i splinternye.

4. Dygtigt personale gør det rigtigt

Rengøringspersonalet skal vide, hvordan man gør rent og som minimum være oplært. Personalet skal beskytte sig selv ved at bruge engangshandsker og have styr på, hvornår man skifter dem. Hvis det stænker eller sprøjter, fx fra et toilet, giver det god mening med engangsforklæde.

5. Brug vand og universalsæbe

Brug vand og en universalsæbe, der opløser skidt og snavs. Ikke desinfektionsmidler. Klude, spande, mopper, vogne og andre rengøringsremedier skal opbevares korrekt, fremstå rene og rengøres jævnligt.

Kilde: Anne-Marie Andersen, hygiejnesygeplejerske, MPH, Statens Serum Institut.

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2884 )

0

Læseliste