Foto: 3D-illustration af Møllebakken i Helsinge. Leveret af Boligselskabet Nordsjælland

Foto: 3D-illustration af Møllebakken i Helsinge. Leveret af Boligselskabet Nordsjælland

Spar penge – byg først digitalt

10. maj 2019

Håndværkerne kan bedre overskue det samlede byggeri, hvis ejendommen først opføres i en 3D-model på computeren ved hjælp af Informations- og Kommunikationsteknologi.


Der er mange penge at spare på byggerier i den almene sektor ved at bygge husene i en 3D-model, inden det fysiske byggeri går i gang, og Morten Søegaard-Larsen, driftsdirektør i Byggeskadefonden anbefaler, at bygherren i fremtiden ansætter en IKT-bygherrerådtgiver, så byggeriet kan samles i én byggesag, og alle arbejdsprocesserne sker i den rigtige, planlagte rækkefølge.


”I dag kan et byggeri virke som tre forskellige byggesager,” siger han. Men bliver de samlet i ét dokument på computeren, skaber det bedre overblik, så ventilation, vandrør og ledninger ikke bliver placeret samme sted. Når det sker, forårsager det dyre stop i byggeriet – og ekstrabetaling til håndværkerne. Den slags kan undgås med den nye teknologi.


Læs også på Almennet.dk: IKT i byggeri og drift

Troede det var svært
Lisbeth Werup Steffensen, projektleder i byggeafdelingen i Boligkontoret Danmark, er begejstret for muligheden, men hendes oprindelige tanke var, at det var svært at forstå, men i et byggeri på Møllebakken i Helsinge har det været en stor hjælp.


En af hendes gode erfaringer herfra drejer sig om depotrum, der oprindelig var placeret udenfor. At flytte dem indenfor ville skabe problemer, fordi de så ville blive for små.


”Men ved hjælp af en plantegning i 3D lykkedes det at synliggøre mulighederne for bygherren, så det blev lettere for ham at træffe den rigtige beslutning om placeringen indenfor,” forklarer hun.


Samme sted opdagede de også, at en elmåler og ventilation var placeret samme sted på tegningen. Fordi det blev opdaget i tide, kunne det rettes op ved at ændre på en betonvæg, så der blev plads til begge.



AlmenNet har lavet en vejledning i, hvordan man fra begyndelsen ansætter en uafhængig IKT-Bygherrerådgiver, der kan sikre mod forsinkelser og dyre ændringer undervejs.