Foto: Lars Johannessen

Foto: Lars Johannessen

Søren Pape og et skudhul fik Nøjsomhed til at klage til pressen

29. maj 2019

En ny mediestrategi fik boligområdet Nøjsomheds afdelingsbestyrelse til at kritisere Helsingør Dagblads ensidige mediedækning af et politikerbesøg i området.


Som en del af sin folketingsvalgkamp var lederen af Det Konservative Folkeparti, Søren Pape Poulsen, på besøg i det almene boligområde Nøjsomhed i Helsingør. Til det besøg var pressen inviteret med, og blandt de medfølgende medier var blandt andet den lokale avis Helsingør Dagblad.


Avisen endte med at dække besøget med billeder og beskrivelse af, hvordan den konservative politiker pegede på et skudhul fra et tre år gammelt skyderi.
Den form for ensidig fokus på, hvad beboerne mener, er en meget lille negativ del af Nøjsomhed. Det var områdets afdelingsbestyrelse bestemt ikke tilfreds med. Den henvendte sig derfor efterfølgende til avisen.


”Det var uheldigt, at Søren Pape fik lov til at profilere sig i Dagbladet på den måde på baggrund af en tre år gammel skudskade på en dør. Så jeg henvendte mig til avisen for at gøre dem opmærksom på, at de lod sig misbruge i hans valgkampagne,” siger Hasse Oschlak, afdelingsformand i Nøjsomhed.


Leder tog kritikken op

Og den kritik tog Helsingør Dagblad tilsyneladende til sig. Selvom avisen forsvarede sin beslutning om at dække besøget, anerkendte den i en leder, at skudhullet kun var en lille del af boligområdet Nøjsomhed, og at det er nødvendigt også at dække nogle af de positive sider af området.


Chefredaktør for avisen Bo Christensen siger i artiklen blandt andet, at: ”I en given artikel kan vi kun bringe et udsnit af virkeligheden, og det er selvfølgelig ikke hele historien.” Hvorefter han påpeger et antal eksempler på positive historier, som avisen har skrevet om og fra Nøjsomhed.


Men selvom chefredaktøren ikke bøjede sig fuldstændigt for kritikken, så var Hasse Oschlak meget tilfreds med, hvordan hans klage blev behandlet. Det var nemlig lige netop den form for refleksion over mediernes rolle i dækningen af udsatte boligområder, som han havde håbet at fremprovokere.


”De to sider, de havde brugt på at forklare sig, var faktisk meget tilfredsstillende. De retter op på den furore, som den første artikel med Søren Pape havde skabt. Jeg synes, det var meget sobert behandlet. Redaktøren redegjorde jo for sin beslutning, men han kunne samtidig godt tage kritikken til efterretning,” siger Hasse Oschlak.


En del af en mediestrategi

Ideen til direkte at kontakte det medie, som ifølge afdelingsbestyrelsen i Nøjsomhed beskriver området unuanceret, er ikke tilfældig. Det er nemlig en del af en mediestrategi, som afdelingsbestyrelsen har udarbejdet i samarbejde med den boligsociale helhedsplan for området.


”Det er resultatet af et grundigt forarbejde, hvor vi virkelig har arbejdet med, hvordan vi skal behandle pressen, og hvordan vi tager en gavnlig dialog med den. Jeg håber, at Helsingør Dagblad nu har fået en lærestreg, så de ikke bare ukritisk skriver historier, som kan tolkes ind i en bestemt sammenhæng,” siger Hasse Oschlak.


En vigtig del af Nøjsomheds mediestrategi går ud på slet ikke at gå med i den diskussion, som de, der vil bruge området politisk, gerne vil starte. I stedet for at gå med i politikernes diskussion om skudhuller og kriminalitet, går man hos Nøjsomheds afdelingsbestyrelse i stedet direkte til medierne, som ofte er meget mere lydhør over for saglig kritik.


”Det er direkte kontraproduktivt at gå til dem, der prøver at profilere sig på vores bekostning. Det giver dem jo bare endnu mere opmærksomhed. Ham, der smider koranen op i luften, han har også lavet møder ude hos os, hvor vi simpelthen har ignoreret ham. Jo mere omtale vi giver dem, jo større interesse har de jo i at fortsætte,” siger Hasse Oschlak, og fortsætter:


”Men når de først har kritiseret vores område, så skal vi heller ikke bare lade det stå uimodsagt. Det fremmer jo den negative forestilling om området. Så den protest imod det, som vi fremsætter, kommer i stedet til udtryk i de medier, som har været medvirkende til den unuancerede omtale.”


Kan også bruges andre steder

Ud over omtalen i Helsingør Dagblad har også den lokale tv-station TV2 Lorry i løbet af valgkampen lavet et indslag, hvor et medlem af Nye Borgerlige besøger Nøjsomhed og beskriver det som et uroplaget og utrygt område. Også i dette tilfælde har Hasse Oschlak tænkt sig at anvende afdelingsbestyrelsens nye mediestrategi. Han håber således snart, at også TV2 Lorry vil lave et indslag, der skildrer boligområdet i et bedre lys.


”Jeg håber også, at TV2 Lorry vil give en omtale, der kan tage i hvert fald den værste brod af det andet indslag, de lavede,” siger Hasse Oschlak.
Og den måde at håndtere ensidige historier på kan Hasse Oschlak derfor sagtens anbefale til andre boligområder, som oplever lignende udfordringer.


”Hvis man ser det program på tv, der hedder Presselogen, så kan man jo se, at de fleste medier er meget opmærksomme på ikke at blive brugt som et redskab til at fremme et bestemt budskab. Så hvis man påpeger over for dem, at de er blevet misbrugt, så tror jeg, enhver redaktør vil lytte til kritikken,” siger Hasse Oschlak.
”Det var i hvert fald det, vi oplevede med Helsingør Dagblad.”