Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

Lommepenge for lektier skal bryde den sociale arv

12. feb 2019

I fem udsatte boligområder vil skolebørn fremover kunne belønnes med lommepenge for at lave matematikopgaver i deres fritid.

Det er BL – Danmarks Almene Boliger, der står bag en digital læringsplatform, ”Mod på matematik”, der forsyner børnene med skræddersyede opgaver, som passer til deres niveau, og som sikrer børnene en kontant belønning, når de har lavet dem.


I de kommende måneder kører programmet som et pilotprojekt i de fem områder. Men til sommer bliver det et tilbud til skolebørn i alle landets udsatte boligområder.


”Det er et led i vores bestræbelser på, at det skal gå børnene bedre i skolen. Det skal være et supplement til vores lektiecaféer. Helt konkret er det et program, som man kan få til en tablet, smartphone eller en computer i for eksempel et fællesrum. Børnene skal logge ind og løse nogle matematikopgaver,” siger BL’s administrerende direktør, Bent Madsen.


Tjen 150 kroner

I pilotprojektet er der to moduler med en række opgaver i hver. Når et modul er afsluttet, får eleven 75 kroner.


Dermed kan eleverne tjene 150 kroner på at være med.


”Vi kan se, at når man får højere karakterer, så går det også bedre med at få en ungdomsuddannelse og komme ind på arbejdsmarkedet. Det handler altså om at bryde den sociale arv,” siger Bent Madsen.


På sigt kan konceptet også bredes ud til andre fag og flere aldersgrupper.


”Mod på matematik” bygger på erfaringer med andre såkaldte lommepengeprojekter, hvor børn og unge fra almene boligområder gør sig erfaringer med fritidsjob ved at få betaling for eksempelvis at samle skrald.


Fakta:

60 elever fra 6. klasser fra de fem boligområder, som deltager i projektet er; Sønderparken og Korskærparken i Fredericia, Gellerup/Torveshøj i Aarhus, By-nordengen i Kokkedal, Sønderbro i Horsens og Nordparken på Bornholm.