27. APR. 2023 KL. 08:00

Elever får Mod på Matematik

istock-1045322840.jpg

For flere af børnene føles det ligefrem som et skulderklap at være særligt udvalgt og ovenikøbet få lommepenge for at blive dygtigere til matematik. Foto: Istock

På Fyn har man succes med BL’s gratis læringsprogram ’Mod på Matematik’. Børnene får lommepenge for at gennemføre undervisningsforløbet, som skal hæve det matematiske niveau blandt de fagligt svageste elever.

En kontant belønning virker – det er erfaringen på Fyn, hvor beboerkonsulent Bente Kjær fra Aktive Boligområder Svendborg i tre år har stået i spidsen for et særligt undervisningstilbud for elever, som har brug for ekstraundervisning i matematik.

’Mod på Matematik’ er en gratis læringsplatform udviklet specielt til landets boligforeninger. Den består af 19 undervisningsmoduler, som skal løfte det matematiske niveau hos elever på 6.-9. klassetrin.

For at få flere elever med på ideen har man på Fyn og flere andre steder i landet succes med at tilbyde børnene lommepenge for at være med, og den økonomiske gulerod virker. I hvert fald kan man i Svendborg melde ’alt udsolgt’.

For tredje år i træk har 16 elever nemlig sagt ja til at være med – det er maksantallet pr. semester.

Kræver dedikerede voksenkræfter

Når man indtil nu kun har tilbudt programmet til elever i 6. klasse, skyldes det, at det kræver dedikerede voksenkræfter at få eleverne godt igennem programmet. En anden overvejelse er, at jo tidligere man sætter ind, jo større effekt, fortæller Bente Kjær.

”Hvis børnene i 6. klasse ikke får fat i matematikken, bliver det svært for dem at følge med i de ældre klasser. Man skal have 2 i matematik for at bestå eksamen i 9. klasse, og i vores ti boligområder er der desværre for mange unge, som ikke består. ’Mod på Matematik’ skal løfte niveauet, så flere består folkeskolens afgangsprøve og kommer ind på en ungdomsuddannelse. Det går fremad, men ikke nok, så indsatsen fortsætter,” siger Bente Kjær, som samarbejder tæt med skoler i området.

Det gælder blandt andet Vestre Skole i Svendborg, som har elever fra 0.-6. klassetrin.

Her er skoleleder Christian Handberg Clift begejstret for projektet, som efterhånden er populært blandt eleverne. Det er skolens lærere, som udpeger de elever, som kan have størst udbytte af programmet, og der er ikke noget skamfuldt i at blive tilbudt en plads, tværtimod, fortæller han.

”For flere af børnene føles det ligefrem som et skulderklap at være særligt udvalgt og ovenikøbet få lommepenge for at blive dygtigere til matematik. 1.021 kroner er vanvittig mange penge for en elev i 6. klasse. Eleven kan måske købe de sko eller det tøj, han eller hun har drømt om. Det virker som en gulerod, når man kan se frem til et gavekort efter at have gennemført programmet,” siger Christian Handberg Clift.

Mød folkene bag platformen:

 

Mod på Matematik

Andelen af unge, der klarer sig dårligt i matematik er større i almene boligområder end i resten af landet. Basale matematikkundskaber er afgørende for at kunne mestre de naturfaglige fag i folkeskolen og dermed opnå et tilstrækkeligt gennemsnit ved afgangseksamenerne til at kunne optages på en ungdomsuddannelse.

Målet med Mod På Matematik er, at:

  • flere unge får en ungdomsuddannelse
  • fremme matematikkundskaber
  • opbygge faglig selvtillid
  • lære ansvaret ved et fritidsjob og ved at tjene (lomme)penge
  • få en struktureret og sund fritidsaktivitet
  • skabe motivation for vedholdenhed i arbejds- og læringssammenhænge.

 

Er du interesseret i at vide mere om Mod på Matematik, og hvordan din boligforening kan være med i projektet, kan du læse mere på BL.dk her.

”Især drenge i 6., 7., 8. klasse kan nemt glide over i et ’forkert’ spor, hvis de oplever, at skolen er fuld af nederlag. ’Mod på Matematik’ kan være med til at øge lysten til at gå i skole og give flere elever oplevelsen af, at ’jeg er alligevel ikke så dum til matematik, jeg kan godt’.”

Christian Hanberg Clift

Skoleleder på Vestre Skole i Svendborg

Daglige solstrålehistorier

Endnu er det for tidligt at måle den præcise effekt af programmet, men både han, skolens lærere og Bente Kjær oplever dagligt solstrålehistorier blandt børnene.

”Flere siger til mig: Nu har jeg ikke længere ondt i maven i matematiktimerne, jeg kan kan følge med,” fortæller Bente Kjær, som både ser en udvikling hos de matematisk svageste elever og dem, som har rykket sig flere karakterer op fra et niveau omkring eller lige under middel.

Christian Handberg Clift stemmer i.

”En af de helt store solstrålehistorier var en pige, som virkelig havde svært ved matematikken. Hun fik så meget selvtillid og tro på sig selv og blev rigtig dygtig til matematik. Så dygtig, at hun siden har fået 10 i terminsprøverne på 9. klasses niveau. Dét åbner virkelig døre til uddannelsesmuligheder, hun ellers ikke havde fået.”

Forskning viser, at matematik er et af de vigtigste fag på skoleskemaet. Er man dygtig til matematik, er der flere sidegevinster, for eksempel får man også trænet det danskfaglige, fordi man skal kunne læse og forstå opgaveteksten. Man klarer sig simpelthen bedre igennem uddannelsessystemet, hvis man er dygtig til matematik.

BL: Alle har ret til en uddannelse

På det boligsociale område er man optaget af livschancer, og at alle skal have lige muligheder for at uddanne sig og komme videre på en ungdomsuddannelse.

”Det gælder, uanset hvad man kommer fra, og hvor man er vokset op,” fastslår afdelingschef Rikke Lønne fra BL.

Desværre er det et faktum, at børn og unge i almene boligområder har sværere ved at opnå en god karakter, som er adgangsbilletten til en ungdomsuddannelse. Derfor ønsker hun, at flere vil gøre brug af det gratis læringstilbud fra BL.

”Hvis børn og unge i det almene skal have samme muligheder som andre børn og unge, er vi nødt til at sætte ind,” siger Rikke Lønne.

I øjeblikket er ni projekter i gang over hele landet, og lokalt eksperimenterer man med forskellige tiltag for at tiltrække flere unge til projektet. Udover at give børnene lommepenge opretter man for eksempel hyggelige lektiecafeer, hvor der serveres kakao om eftermiddagen, mens børnene arbejder med matematikken.

Initiativerne virker, men det allervigtigste er ifølge Rikke Lønne, at der er voksne, som engagerer sig i arbejdet lokalt.

”Vi håbede nok lidt naivt, at når vi stillede platformen til rådighed, ville de unge flyve til tasterne og dygtiggøre sig, men sådan fungerer det ikke. Platformen er et fantastisk redskab. Men det vigtigste har vist sig være de menneskelige relationer. At der er en kyndig voksen i nærheden, som motiverer eleven og er klar med støtte,” fortæller hun.

Produktchef Jan Krogh Larsen fra den danske virksomhed Area9 Lyceum, som står bag læringsplatformen Area9 Rhapsode™, fortæller, at platformen er bygget sådan op, at alle elever kan få glæde af den, uanset hvor de er fagligt.

Area9 Lyceum har modtaget flere internationale priser for sine digitale læringsplatforme, senest den prestigefyldte BETT Award i London i år. Virksomheden stiller Rhapsode gratis til rådighed for BL.

”Indholdet i modulerne er skåret ud i mange små læringsmål, så hvis man i en almindelig matematiktime i skolen gennemgår fem læringsmål, indeholder platformen måske 25 læringsmål til det samme emne. Det er for at sikre, at den enkelte kan få præcis den hjælp, der er nødvendig.”

”Lad os sige, at et regnestykke handler om negative tal, men eleven har aldrig rigtig fanget det der med negative tal, måske ved han slet ikke, hvad ’negative tal’ betyder. Så tager Rhapsode udgangspunkt i det forhold ved først at sikre, at den basale viden kommer på plads for derefter at bygge stille og roligt på – ligesom en personlig tutor ville gøre det.”

Forældre vil være med

På Fyn er interessen for ’Mod på Matematik’ stigende. Det næste mål er at oprette forløb for 9. klasserne. Flere forældre har også efterspurgt et matematikforløb for voksne. Der er dog ingen planer om at give hverken de store elever eller de voksne lommepenge for at deltage.

5 gode råd fra Bente Kjær

Hvis I som boligforening har mod på at prøve kræfter med Mod på Matematik, har beboerkonsulent Bente Kjær 5 gode råd:

  • Lommepenge kan være en effektiv gulerod for at få flere børn med i programmet – og få dem til at holde ved.

  • Inddrag forældrene – de er vigtig opbakning og støtte.

  • Gør det sjovt at blive dygtigere til matematik – der skal være dedikerede voksenkræfter, som støtter børnene, når det er svært, eller de har brug for ros og et ’du gør det godt!’

  • Støt især i opstarten – det er fx vigtigt, at eleven kan ringe til en voksen, hvis han/hun sidder alene ved computeren og løser opgaver.

  • Opret lektiecafeer og dyrk det sociale fællesskab – det øger lysten til at være med, når man er sammen om ’Mod på Matematik´.

Læs senere artikler

Mod på Matematik præsenteres på stor velfærdsmesse

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2879 )

0

Læseliste