Foto Alex Tran

Indblik: Skoler skal løfte elever

23. mar 2017

Indblik

Folkeskole

Foto: Alex Tran

500 millioner kroner. Det beløb vil regeringen ifølge statsministerens nytårstale bruge på at løfte de fagligt svageste elever i folkeskolen over tre år. Pengene skal gå til omkring 100 skoler med mange elever med et lavt fagligt niveau, og en meget stor del af de skoler ligger i udsatte boligområder. Det viser en ny analyse fra BL – Danmarks Almene Boliger.

 

Analysen slår fast, at unge, der tager afgangseksamen fra skoler i udsatte boligområder, generelt klarer sig langt dårligere i dansk og matematik end unge fra resten af landet. Mange forlader folkeskolen med karakterer, der er så lave, at de har svært ved at få en uddannelse. Fremover bliver det endnu sværere. Der er allerede karakterkrav på erhvervsuddannelserne, og fra 2019 gælder det også gymnasiet.

 

Regeringen arbejder i disse dage på at udvikle et lovforslag, der blandt andet får afgørende betydning for, hvilke skoler der kan få glæde af de 500 millioner. Boligen har set nærmere på to skoler med mange elever fra udsatte boligområder. På den ene skole er karaktererne for lave. På den anden skole ligger de på niveau med resten af landet.

 

Analyseinstituttet A&B Analyse har for Boligen talt med 21 skoler i udsatte boliger. Alle er enige om, at opgaven med at hæve eleverne i dansk og matematik kan løses. Men de peger på forskellige metoder.

 

Red.

Folkeskole

Indblik: Skoler skal løfte elever
Indblik: Unge i udsatte boligområder får lavere karakterer end andre unge

Unge fra skoler i udsatte boligområder får langt lavere karakterer i dansk og matematik end unge i resten af landet. Det viser en aktuel analyse fra BL – Danmarks Almene Boliger. Mange unge vil få svært ved at klare nye karakterkrav til ungdomsuddannelserne.

Indblik: Systematik virker og anden logik for burhøns

Sidste år sluttede 9. klasserne fra Novaskolen i Vejle deres afgangs­prøver på niveau med resten af landet på trods af 53 procent tosprogede og et udsat boligområde i baghaven.

Indblik: Stort ja til at styrke fagligt svage elever

Skoleledere på skoler i udsatte boligområder både kan og vil løfte de elever i dansk og matematik, der får de laveste karakterer. Det viser en ny spørge­undersøgelse, Boligen har foretaget.