Foto: Martin Krabbe - Elin Mohamed og Jihan Abdulla er begge ansat fem timer om ugen. Elin vasker trapper og Jihan holder rent i området.

Foto: Martin Krabbe - Elin Mohamed og Jihan Abdulla er begge ansat fem timer om ugen. Elin vasker trapper og Jihan holder rent i området.

Vejlby Vest klarer rengøringen selv

27. mar 2018

Ud med det private rengøringsfirma og ind med de lokale beboere. ALBOAs største afdeling har ansat otte beboere til at gøre og holde rent i afdelingen.

 

Hvorfor bruge afdelingens penge på private rengøringsfirmaer, når man for de samme penge kan få bedre rengøring fra lokale beboere i boligområdet – og samtidig få gladere beboere, som er lidt tættere på arbejdsmarkedet?


Det spørgsmål stillede afdelingsbestyrelsen i Vejlby Vest sig selv for halvandet år siden, da regeringen indførte kontanthjælpsloftet


”Vi begyndte at tænke tanker i efteråret 2016, da kontanthjælpsloftet kom,” fortæller Helle Storgaard fra Vejlby Vests afdelingsbestyrelse.


”Vi kunne se, at loftet ramte mange af vores beboere, så vi satte os for at undersøge, om vi kunne gøre noget som afdeling. Det stod hurtigt klart for os, at det var en mulighed, at vi tog trappevasken hjem.


Vejlby Vest er ALBOAs største afdeling og har 44 opgange, så det var en stor pose penge, som bestyrelsen kunne tage hjem.


”Det gav os de første 200.000 kroner, og siden har vi hjemtaget flere andre rengøringsopgaver, så vi i dag har et budget på 3-400.000 kroner. Og vi vil gerne have det endnu længere op.”

Eneste hane i kurven: Michael Johansson er ansat 12 timer om ugen som administrativ leder.

                     

Kun for folk med lave indkomster

Indtil videre betyder initiativet, at syv kvinder og en mand har fået mere eller mindre arbejde. Nogen er ansat fem timer om ugen, andre 12 timer om ugen. I alt svarer arbejdet til 1,2 fuldtidsstilling.


Alle ansatte har det til fælles, at de bor i Vejlby Vest. Bopæl i Vejlby Vest er et af kravene for at blive ansat i ALBOA. Alle de kvindelige ansatte er af anden etnisk herkomst end dansk – Marokko, Somalia, Syrien, Irak og Palæstina er repræsenteret.


”Vi har ikke aktivt besluttet, at det kun skulle være etniske kvinder, men det har altså vist sig, at det er dem, der har behov,” fortæller Helle Storgaard. Og som ansøger til stillingerne skal man netop have behov for overhovedet at komme i betragtning.


”Vi har en klar målgruppe for de her jobs – alle med lavindkomster kan søge: kontanthjælp, integrationsydelse, flexjobber. Unge på SU kan ikke søge. Folk udefra kan ikke søge. Det er fattige, vi gerne vil hjælpe. Og vi vil gerne hjælpe dem, der sidder fast i systemet.”

 

Tilknytning til arbejdsmarkedet

En af de regler som har ramt særlig hårdt blandt beboere i Vejlby Vest er 225 timers-reglen. Reglen betyder, at har man været på kontanthjælp i et år ud af de seneste tre år, så skal man arbejde minimim 225 timer om året for at få fuld kontanthjælp.


De små jobs i Vejlby Vest hjælper beboerne med at holde sig fri af denne regel, og kritiske røster har antydet, at initiativet er en måde at omgås regeringens 225 timers-regel. Helle Storgaard afviser, at det er tilfældet.


”Så vidt jeg har forstået på regeringen, så handler reglen om, at regeringen vil hjælpe kontanthjælpsmodtagere til at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Det er jo lige præcis det, vi gør her. Vi så regeringens forslag som et incitament til at tænke kreativt. Og det har vi gjort.”


Alle ansatte arbejder efter 3F’s overenskomst, men efter aftale mellem ALBOA og 3F behøver de ansatte ikke være medlemmer af 3F. I modsat fald ville der ikke være meget tilbage til de ansatte.
          

Solidaritet som værdi

Udover at arbejdet giver mening for beboerne og bringer dem tættere på arbejdsmarkedet, så betyder initiativet også, at rengøringen er blevet bedre.

”Det gode ved at have beboere ansat er, at de bedre end nogen ved, hvor der trænger til at blive gjort rent,” forklarer Helle Storgaard, som mener, at initiativet gør meget godt for området.


”Vejlby Vest har altid været karakteriseret ved en høj grad af solidaritet. Det er en værdi, vi som bestyrelse er forpligtet overfor, og som vi bærer videre på den her måde. Initiativet giver også mere ansvarsfølelse blandt beboerne. Det giver også en fornemmelse af dynamik, at der sker noget i vores område. Som bestyrelse er vi også mere fleksible, og kan også bedre tage ønsker ind, ting som folk gerne vil have lavet. Vi er både stærkere og mere smidige som afdeling.”

Gåde råd

Hvordan skal man gribe det an, hvis man som afdelingsbestyrelse ønsker at gøre noget lignende?

 

  • Undersøg om der faktisk er er et behov blandt jeres beboere. Er der nogen, der vil have glæde af den her type jobs? Er det nogen, der vil tage arbejdet?

 

  • Læg hovedet i blød. Er der opgaver, som vi selv kan klare? Eller er der måske noget ekstra, vi gerne vil have klaret?

 

  • Vær forberedt på, at der er nogle opstartsomkostninger. Det tager sandsynligvis også et stykke tid, før rengøringen kører, som den skal. Hav tålmodighed. Rom blev ikke bygget på en dag.

  • Vær forberedt på, at der kan være et par stykker, som er utilfredse, og som modarbejder initiativet.

Læs også:

Annonce Annonce