Foto: Regnar M. Nielsen

Foto: Regnar M. Nielsen

Åben skole er en illusion

15. jun 2018

Ressourcerne er ifølge Danmarks Lærerforening for små til at heldagsskolen kan åbne sig mod det omkringliggende samfund.

 

Et af hovedelementerne i folkeskolereformen fra 2014 var den ”Åbne skole”. Udover at gå længere tid i skole, skulle eleverne også lære mere om lokal samfundets kultur, virksomheder, uddannelser muligheder med meget mere.

En af de organisationer, som har taget udfordringen op er Dansk Byggeri, der har formidlet, at deres medlemmer i stigende grad adopterer hele klasser af elever for at give dem et indblik i byggeriets håndværk og dermed også samfundet uden for skolen.


Derfor var det naturligt, at Dansk Byggeri her til formiddag i BL’s Dome gennemførte et arrangement, hvor temperaturen blev taget på skolereformens åbne skole… Den åbne skole, som var det væsentligste nye element i folkeskolereformen, synes at være i krise.


”Vi var faktisk på vej med gode initiativer, der blev rykket i forhold til at vise eleverne, at der er et liv med mange muligheder uden for skolerne. Men det er gået meget i stå efter indførelsen af skolereformen,” sagde formanden for undervisningsudvalget under Danmarks Lærerforening, Jeanette Sjøberg.


”Der blev med skolereformen ikke tildelt skolerne og lærerne flere ressourcer. Kun flere opgaver. Og den åbne skole er ikke en af de opgaver, som bliver prioriteret højest,” fortsatte hun.


Panelets øvrige deltagere havde stået i situationer, hvor ressourcemanglen til opgaven var åbenlys.


”Vi har oplevet, at tid er en udfordring for de skoler, vi samarbejder med. Og det er ikke kun for skolerne. Det er også en faktor, vore medlemmer er nødt til at tage i betragtning,” sagde direktøren for Dansk Byggeri, Lars Storr Hansen.


Kommunerne, der er ansvarlige for implementeringen af reformen, var i panelet repræsenteret ved KL’s udviklingsdirektør, Arne Eggert.


”Ja! Det prioriteres nok ikke højt nok. Og det handler nok om ressourcer,” bekræftede han.

 

Nødvendigt element i undervisningen

Alle panelets deltagere var ellers meget enige i at skolens åbning mod det omkringliggende samfund var en nødvendig indsats. Regning og Dansk står dårligt alene uden forståelsen for, hvordan det skal bruges i hverdagen, når man bliver voksen.


”Jeg synes ikke man kan prioritere dansk og matematik for så at udelukke den del af undervisningen, som er rettet mod den verden, der ligger uden for skolerne, hvor den pågældende viden en dag bliver en forudsætning for et godt liv. Vores medlemsorganisationer gør mange steder en indsats med det her. Og i BL har vi skabt i minecraft-universet ”Lykkeparken”. Og det giver børnene en utrolig inspiration at arbejde med de værktøjer, de tilegner sig i skolen i en rigtig verden, hvor man blandt andet skal indtænke både økonomi og beboerdemokrati i processen, hvis man vil opnå noget i ”Lykkeparken”, sagde BL’s administrerende direktør, Bent Madsen.


Den direkte samfundslære giver mening i en virtuel verden. Det gør den også i den virkelige verden.


”Mange drenge er ikke motiveret for skolen. De sover til kvart i otte, og klokken otte står de med nød og næppe ved skolen. De samme drenge oplever gang efter gang på byggepladserne at  klokken 07.00 for at rive i porten, fordi de vil ind,” sagde Lars Storr Nielsen.