Foto: Helene Bagger

Foto: Helene Bagger

Renovering er stor udfordring for udsatte beboere

02. jan 2018

Lyse- og mørkegrå mursten og moderne udendørsområder bevidner i dag en gennemrenovering af Grønnedalsparken og områdets 390 boliger. En renovering, der viste, at overraskende mange beboere havde et særligt behov for støtte..


”Det kom bag på os, hvor mange beboere der har særlige behov for hjælp. Hvis jeg skal råde andre, der går i gang med en renovering, så er det, at alle bør have en plan for involvering af lokalpsykiatrien,” siger Erling Weber Jensen, direktør i Skanderborg Andelsboligforening.
Alt er renoveret i boligerne bortset fra gulve og køkkener, og der blev lavet sammenlægninger af 70 lejligheder. Der var kun opført pavilloner til genhusning af beboerne fra de 70 lejligheder, hvoraf nogle i stedet flyttede til andre af Skanderborg Andelsboligforenings boliger.

I resten af de 320 lejligheder skulle håndværkere gå ind og ud hos beboerne i op til et halvt år.
Men der var beboere i lejlighederne, der havde flyttekasser fra loft til gulv, der aldrig var pakket ud. Nogle lejligheder var groet til af snavs. Andre var beboet af familier med voksne børn med misbrugsproblemer, andre af unge krigsveteraner med posttraumatisk stress


Kendte til udfordringen
Helt bag på Skanderborg Andelsboligforening kom de udfordrede beboere ikke. Allerede for otte år siden flyttede socialpsykiatriens Opsøgende Team i Skanderborg ud i et kontor i Grønnedalsparken som et led i den boligsociale helhedsplan for området.
Det startede et tæt samarbejde imellem Erling Weber Jensen og gadesygeplejerske Kirsten Clausen, som i dag deler hans oplevelse af de problemer, der kom frem.
 
”Mange flere, end man tror, har det svært inde bag facaden og lever isoleret. Det er både unge og gamle og i nogle familier børnene, der har store problemer,” siger Kirsten Clausen.

Skanderborg Andelsboligforening besluttede allerede før renoveringen at skabe personlig kontakt til beboerne for at få alle godt igennem.
Dorthe Støve, der er medarbejder i Skanderborg Andelsboligforening, blev udpeget til at være genhusningsansvarlig. Hun har derfor besøgt alle 390 boliger for personligt at tage hånd om beboerne.

”Vi mødte beboerne på deres præmisser. Jeg har stået her klokken syv, hvis det skulle være inden arbejde. Jeg har brugt meget tid på at komme tilbage, hvis det ikke passede dem lige nu, eller de ville have et familiemedlem med til snakken,” siger hun.

”Nogle gange kommer man indenfor, og så kan man bare se med det samme, at der er noget helt galt her, ” siger hun. Når det skete, henvendte Dorte Støve sig til kontoret for Det Opsøgende Team i Grønnedalsparken med sin bekymring og bad dem hjælpe. Hun opdagede, at langt fra alle beboere, der havde behov for det, fik hjælp fra psykiatrien i forvejen. Den har de fået nu, hvis de har ønsket det. Løsningen blev et vandrehjem Erling Weber Jensen er selv blevet tilkaldt klokken syv om morgenen til en beboer, der ikke var klar til at flytte, den morgen, entreprenøren stod klar. Efter han og Dorthe Støve havde lyttet halvanden time til beboeren, fik Erling Weber Jensen ham med ud i sin bil og kørte ham til genhusning i et vandrehjem i skoven. Imens pakkede Dorte Støve og Kirsten Clausen hans ting. Entreprenøren rykkede ind med fem timers forsinkelse. “Vi har fundet de bedste løsninger for de enkelte mennesker og begrænset forsinkelsen af renoveringen, som kunne opstå på grund af enkelte beboere,” siger Erling Weber Jensen.

Enkelte har fået lov at sige op med dags varsel og fået deres indskud med, så de kunne flytte videre. Men langt de fleste bor stadig i området. Og både medarbejdere fra det Opsøgende Team og Dorthe Støve har pakket, gjort rent og flyttet for beboere. Tilfredshed i dag ”Vi har ikke smidt nogen på gaden. Alle har fået deres førsteprioritet, takket være Dorthe, der har været igennem et kæmpe puslespil for at få det til at gå op,” siger Erling Weber Jensen.

Hvis han skal gøre det igen, vil han have mulighed for at genhuse beboere. Udover det er han tilfreds med processen.
”Vi har taget ansvar og aldrig skudt skylden på nogen. Alle er glade i dag,” siger han.

Hvordan skaber man tillid hos beboere med særlige behov?.


Kirsten Clausen Gadesygeplejerske i det Opsøgende Team i Skanderborg:
Man skaber tillid ved at være tydelig og ærlig og ved at stille spørgsmål til deres tilstand. Man skal være opmærksom på, hvordan man stiller spørgsmål og være positiv. Man skal også altid være pæn og høflig og overholde aftaler, også når de ikke selv gør det.

Dorthe Støve Genhusningsansvarlig for Skanderborg Andelsboligforening:
Man skal være tålmodig og give sig tid til at lytte. Så skal man være behjælpelig med at henvise til anden hjælp. Det kan være at tage kontakt til lokalpsykiatrien eller familien eller finde løsninger på praktiske problemer.

Erling Weber Jensen Direktør i Skanderborg Andelsboligforening:
Der er ikke to, der er ens. Man skal være mini-psykolog og prøve at læse dem. Så skal man tage udgangspunkt i deres behov. Det er vores lejere, så lad os møde dem på deres præmisser.

 

Fagbladet Boligen nr. 1 - 2018

Mange flere, end man tror, har det svært inde bag facaden og lever isoleret. Det er både unge og gamle og i nogle familier børnene, der store problemer.

Kirsten Clausen, Gadesygeplejerske, Skanderborg

Kendte til udfordringen
Helt bag på Skanderborg Andelsboligforening kom de udfordrede beboere ikke. Allerede for otte år siden flyttede socialpsykiatriens Opsøgende Team i Skanderborg ud i et kontor i Grønnedalsparken som et led i den boligsociale helhedsplan for området.
Det startede et tæt samarbejde imellem Erling Weber Jensen og gadesygeplejerske Kirsten Clausen, som i dag deler hans oplevelse af de problemer, der kom frem.
 
”Mange flere, end man tror, har det svært inde bag facaden og lever isoleret. Det er både unge og gamle og i nogle familier børnene, der har store problemer,” siger Kirsten Clausen.

Skanderborg Andelsboligforening besluttede allerede før renoveringen at skabe personlig kontakt til beboerne for at få alle godt igennem.
Dorthe Støve, der er medarbejder i Skanderborg Andelsboligforening, blev udpeget til at være genhusningsansvarlig. Hun har derfor besøgt alle 390 boliger for personligt at tage hånd om beboerne.

”Vi mødte beboerne på deres præmisser. Jeg har stået her klokken syv, hvis det skulle være inden arbejde. Jeg har brugt meget tid på at komme tilbage, hvis det ikke passede dem lige nu, eller de ville have et familiemedlem med til snakken,” siger hun.

”Nogle gange kommer man indenfor, og så kan man bare se med det samme, at der er noget helt galt her, ” siger hun. Når det skete, henvendte Dorte Støve sig til kontoret for Det Opsøgende Team i Grønnedalsparken med sin bekymring og bad dem hjælpe. Hun opdagede, at langt fra alle beboere, der havde behov for det, fik hjælp fra psykiatrien i forvejen. Den har de fået nu, hvis de har ønsket det. Løsningen blev et vandrehjem Erling Weber Jensen er selv blevet tilkaldt klokken syv om morgenen til en beboer, der ikke var klar til at flytte, den morgen, entreprenøren stod klar. Efter han og Dorthe Støve havde lyttet halvanden time til beboeren, fik Erling Weber Jensen ham med ud i sin bil og kørte ham til genhusning i et vandrehjem i skoven. Imens pakkede Dorte Støve og Kirsten Clausen hans ting. Entreprenøren rykkede ind med fem timers forsinkelse. “Vi har fundet de bedste løsninger for de enkelte mennesker og begrænset forsinkelsen af renoveringen, som kunne opstå på grund af enkelte beboere,” siger Erling Weber Jensen.

Enkelte har fået lov at sige op med dags varsel og fået deres indskud med, så de kunne flytte videre. Men langt de fleste bor stadig i området. Og både medarbejdere fra det Opsøgende Team og Dorthe Støve har pakket, gjort rent og flyttet for beboere. Tilfredshed i dag ”Vi har ikke smidt nogen på gaden. Alle har fået deres førsteprioritet, takket være Dorthe, der har været igennem et kæmpe puslespil for at få det til at gå op,” siger Erling Weber Jensen.

Hvis han skal gøre det igen, vil han have mulighed for at genhuse beboere. Udover det er han tilfreds med processen.
”Vi har taget ansvar og aldrig skudt skylden på nogen. Alle er glade i dag,” siger han.


Hvordan skaber man tillid hos beboere med særlige behov?


Kirsten Clausen Gadesygeplejerske i det Opsøgende Team i Skanderborg: 
Man skaber tillid ved at være tydelig og ærlig og ved at stille spørgsmål til deres tilstand. Man skal være opmærksom på, hvordan man stiller spørgsmål og være positiv. Man skal også altid være pæn og høflig og overholde aftaler, også når de ikke selv gør det. 


Dorthe Støve Genhusningsansvarlig for Skanderborg Andelsboligforening: 
Man skal være tålmodig og give sig tid til at lytte. Så skal man være behjælpelig med at henvise til anden hjælp. Det kan være at tage kontakt til lokalpsykiatrien eller familien eller finde løsninger på praktiske problemer. 

Erling Weber Jensen Direktør i Skanderborg Andelsboligforening:
Der er ikke to, der er ens. Man skal være mini-psykolog og prøve at læse dem. Så skal man tage udgangspunkt i deres behov. Det er vores lejere, så lad os møde dem på deres præmisser.

 

Fagbladet Boligen nr. 1 - 2018

FAKTA

I 2016 lavede KL en analyse af psykisk sygdom i udsatte boligområder. Blandt andet fremgik det, at selvom beboere i almene boligområder kun udgør en sjettedel af befolkningen (17 pct.), står de for en tredjedel (36 pct.) af alle kontakter med hospitalspsykiatrien.

 

FAKTA OM GRØNNEDALSPARKEN
I Grønnedalsparkens 390 boliger er der omkring 800 beboere. Grønnedalsparken blev bygget i begyndelsen af 1970’erne, da regeringen besluttede at udflytte 600 arbejdspladser i Vejdirektoratet. Men inden boligerne stod færdige, blev det politiske forlig ændret, og de mange medarbejdere kom aldrig.

Læs også: