Foto: Simon Jeppesen

Foto: Simon Jeppesen

Digitale lektier kan udløse lommepenge i boligområder

22. aug 2018

Tech-virksomheden Area9 præsenterede på Forvaltningskonferencen 2018 et digitalt pilotprojekt, som kan hjælpe udsatte unge med at gøre det endnu mere attraktivt at lære.


Gider du lære, så kan du måske også tjene lidt lommepenge.


I landets kommuner og boligområder deltager mange unge i lommepenge-projekter. De fungerer som rollemodeller i lokalmiljøet, og projekterne giver tryghed og kan hjælpe den unge i beskæftigelse. Men hvad nu, hvis man lagde et digitalt lag oven på indsatsen og udviklede en læringsapp, der gjorde det endnu mere attraktivt at lære og blive god i skolen?


Spørgsmålet blev stillet af den digitale læringsvirksomhed Area9 på Forvaltningskonferencen 2018 på Nyborg Strand, hvor 250 mennesker fra de ledende lag i landets boligorganisationer var samlet for at tale om samfundsansvar. Projektet, som Area9 fortalte om på konferencen, er et pilotprojekt, som kan blive til virkelighed i op mod 80 boligområder i Danmark. Et samarbejde, som BL har taget initiativ til og skal afsøge nye digitale muligheder for at hjælpe i boligområderne. Tanken er at udstyre udsatte unge i alderen 6-13 år med en app, som kan gøre dem endnu mere motiverede for læring og socialt liv i skolen. Area9 er en digital læringsplatform, som har ambitioner om ‘fundamentalt at ændre ved måden, vi lærer på’.


“Vi kan via e-læring skabe social mobilitet sammen, hvis vi kan lære udsatte børn at regne og læse. Via vores platform kan barnet se, hvor langt han eller hun er kommet i pensum og bliver via en digital hjælper tilskyndet til at lære mere. Vi kalder det adaptiv læring, og pensum tilpasser sig derfor den enkeltes niveau,” sagde Jan Krogh Larsen, som er vice president i Area9 og leder udviklingen og produktstyringen af den nye udgivelses- og uddannelsesplatform fra Area9 Lyceum.


Samarbejdet mellem den almene sektor og Area9 handler om en hel ny måde at løfte udsatte børn og unge på. Formålet er at bryde den negative sociale arv. Samarbejdet er et eksempel på det potentiale, som de almene boliger kan løfte i en samfundsmæssig kontekst ved at indgå nye samarbejder. Og samarbejdet vakte begejstring i Nyborg.


“Det er virkelig visionært. Uanset vores opgave her i samfundet eller ej, så er teknologien noget, vi skal afprøve. Der er masser af perspektiver i sådan et projekt og kan hjælpe nogle af vores unge,” lød det fra Thomas Holluf Nielsen, direktør i domea.dk.


Også fra KAB, der udlejer 50.000 almene boliger, var der begejstring fra direktør Jens Elmelund:


“Det er superspændende, og jeg ville da gerne have haft sådan en app, da jeg gik i skole. Lommepenge-aspektet sammen med teknologien vil kunne motivere de unge. En af gevinsterne ved lommepengeprojekter er jo, at man kommer i andre netværk og ind i andre sociale kontekster, så selvfølgelig skal teknologien ikke erstatte de gode relationer, men jeg syntes, det lyder som om, den kan supplere dem og også belønne de unge med andre kompetencer, for de vil jo givetvis blive bedre i skolen og dermed også socialt,” lød det.

Hos BL, som har løbet samarbejdet med Area9 i gang og nu kigger på potentialerne, lyder det fra adm. direktør Bent Madsen:


“Vi ved, at lommepenge og fritidsjob har en positiv effekt på skolegang og sætter struktur på de unges liv. Det her tilbud kan skrues ovenpå. Det bryder ikke med nuværende model, men er et yderligere instrument. Det er nyt territorium.”

Ifølge Jan Krogh Larsen er der en app klar til brug i august 2019.

FAKTA

Area9 (https://area9lyceum.com/dk/)

Area9 er en danskejet koncern, der har to primære forretningsområder: Læringsteknologi og datalogisk højteknologi til optimering af menneskers værdi for virksomheder i forbindelse med call-centre, migrering af legacy systemer og procesoptimering.

 

Vis flere

Annonce Annonce Annonce Annonce