Foto: Martin Ljung Krabbe

Foto: Martin Ljung Krabbe

Flygtninge skal modtages med samtale og vejledning

20. nov 2017

Ved Almene Boligdages aktivitet ”Den gode modtagelse” diskuterede beboerrepræsentanter fra hele landet, hvordan man bedst integrerer de flygtninge, som kommunerne placerer i de almene boliger.

 

”Samtale og vejledning, det må være alfa og omega.”

Sådan sammenfattede en beboerdemokrat fra Tårnby en gruppediskussion, han lige havde haft. Med to kollegaer fra Sønderborg og en fra Ballerup samt en boligsocial medarbejder fra Aarhus havde han til arrangementet ”Den gode modtagelse” diskuteret, hvordan man bedst integrerer nyankomne flygtninge.


De fire andre nikkede og var enige med udsagnet.

For at eksemplificere påstanden fortalte beboerdemokraten fra Tårnby en anekdote, som vakte stor diskussion i gruppen. En beboer med anden etnisk oprindelse i den afdeling, hvor manden er formand, havde fejlagtigt fået at vide i boligselskabet, at alle hunde var tilladte. Men hunden, som skulle hjælpe beboeren mod en psykisk lidelse, viste sig at være for stor. På grund af den særlige situation blev det dog ekstraordinært besluttet af afdelingen, at kvinden kunne beholde sin hund.


Og det er den form for forståelse og imødekommenhed, der skal til, hvis flygtningene skal føle sig hjemme i deres nye boliger. Det mente Tårnbyborgeren, og de fire andre var enige.


Klar, hvis flygtninge skulle komme

Til mødet fik deltagerne også en grundig indføring i, hvordan processen er, når en flygtning kommer til Danmark. Og de hørte om, hvad en almen boligafdeling i Nordborg på Als havde gjort, da de skulle tage imod 20 syriske flygtninge, som kommunen havde placeret der. De fleste så derfor ud til at være blevet klogere, da mødet blev hævet, og diskussionerne endte. Det gjaldt også manden fra Tårnby.


”Vi har endnu ikke fået nogle flygtninge i vores afdeling, men jeg føler, at vi ville være klar til det, hvis det skulle ske. Jeg følte, at vi alle sammen var enige i, hvad der skal til, når man modtager flygtninge. Det var også rigtig godt, at der var en boligsocial medarbejder med, for sådan en har vi også i vores boligselskab, og hun, synes jeg, gør rigtig meget,” sagde han efter mødet til Fagbladet Boligen.