Foto: Mads Rimer Rasmussen / Scanpix

Foto: Mads Rimer Rasmussen / Scanpix

Borgergruppe samler penge ind for at få fjernet motorvej i 3. sals højde

01. nov 2017

Borgergruppe har samlet over 56.000 kroner på fire dage til at få undersøgt, hvordan Bispeengbuen kan rives ned. Den sekssporede motortrafikvej kører igennem et tætbeboet område i 3. sals højde imellem Frederiksberg og Københavnerbydelen Nørrebro.

 

”I HAR TRAVLT!” skriver borgergruppen Åbn Åen på sin indsamlingside.


Åbn Åen skal bruge 100.000 kroner inden kommunalvalget den 21. november. Så vil ingeniørfirmaet Rambøll kunne komme med en indledende analyse af, hvad det vil koste at nedrive motortrafikvejen Bispeengbuen. En seksporet vej, der i døgnet fragter 46.000 biler igennem et tætbefolket boligområde imellem Nørrebro og Frederiksberg.


Der er nu over 56.000 kroner i kassen, samlet ind via massevis af små bidrag på ned til 100 kr. Men Anders Jørn Jensen, projektleder for Åbn Åen, er ikke bekymret.


”Vi er nået halvvejs på 4 dage og har 20 dage endnu,” siger han.

Resultaterne fra Rambøll skal kandidaterne til kommunalvalget forholde sig til.


”Det vil forhåbentlig betyde, at kandidaterne får noget konkret at tage stilling til, så vælgerne kan se, hvem der vil gøre byen bedre for beboerne og ikke kun pendlerne udefra,” siger Anders Jørn Jensen. 


Åbn Åen er en borgergruppe og et projekt under fonden Miljøpunkt Nørrebro. Den arbejder både for at fritlægge Ladegårds Å og fjerne Bispengbuen, der er bygget over en del af å-løbet. Miljøpunkt Nørrebro giver en kroner per krone, der bliver samlet ind.

  

Indviet under protester

Bispeengbuen er bygget imellem 1970-1972 på grænsen imellem Frederiksberg og Nørrebro og blev indviet under protester fra beboerne. Den sekssporede motortrafikvej løfter sig på betonsøjler op i 3. sals højde, hvor tæt trafik kører tæt forbi vinduerne i de omkringliggende lejligheder.

Under Bispeengbuen ligger et stort område mørkt hen under betontaget, der bærer vejbanerne, støttet af tunge søjler.

Åbn Åen er ikke i tvivl om, hvad det vil betyde for beboerne i området at rive Bispeengbuen ned og lægge trafikken i en tunnel.

”Mindre forurening, støj, skygge og blæst. AKB Lundtoftegade, der ligger lige ud til Bispeengbuen, arbejder allerede for at åbne området op, og vi koordinerer med dem,” siger Anders Jørn Jensen. 

Den stærkt trafikerede vej har været på den politiske dagsorden, både i Københavns og Frederiksberg Kommuner og på Christiansborg.

Ifølge planen skal vejen renoveres om to år, og det vil forlænge dens liv med minimum 55 år. Regningen er på 125 millioner, som staten skal betale.

Skal Bispeengbuen fjernes, skal København, Frederiksberg og staten skal være enige. 


Åbn Åen har valgt Rambbøll, der allerede arbejder for Vejdirektoratet og med skybrudsplaner i området, og som kan gå i gang med det samme, hvis indsamlingen går godt.

Hvad er Åbn Åen?

Ladegårds Å løber fra Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg og munder ud i Peblinge Sø i indre København.

I dag lever åen en ganske ubemærket tilværelse under en af Københavns mest befærdede indfaldsveje, Ågade-Åboulevard. 

Miljøpunkt Nørrebro foreslår, at trafikken lægges i en tunnel og at Ladegårdsåen kommer op til overfladen. Åen skal bruges til skybrudshåndtering og der kan anlægges letbane, cykelstier og rekreative områder langs åen.

Læs om Åbn Åen projektet 

Læs om Riv Bispeengbuen ned!

Læs også