Foto: Anna-Lene Riber

Foto: Anna-Lene Riber

Leder: Boligpolitik og folkeskole

28. mar 2017

Det er helt afgørende, at der tages et overordnet samfundsmæssigt ansvar for, at borgerne også i samfundets udfordrede boligområder bringes ind på livets hovedvej,“ skriver Bent Madsen i Boligens leder.

 

DET ER IKKE OFTE, at ordene ”boligpolitik” og ”folkeskole” forekommer i samme sætning. Men der er en tæt sammenhæng. Vi bruger ganske mange kræfter på udfordrede almene boligområder, og de er også ofte i pressens søgelys.

 

I de senere år dog langt oftere for det positive. Helt berettiget – for i mange boligområder er det lykkedes at skabe en flot og positiv udvikling, hvor kriminaliteten er styrtdykket, børnene klarer sig bedre i skolerne og flere og flere kommer videre i uddannelsessystemet. Det, synes jeg, at vi kan være stolte af.

 

Igennem boligsociale indsatser i omkring 90 boligområder med næsten en kvart million beboere – heraf mange børn og unge – har vi taget stort ansvar for denne udvikling, og det sker i samarbejde med kommuner, frivillige organisationer osv. Men det er også helt afgørende, at der tages et overordnet samfundsmæssigt ansvar for, at borgerne også i samfundets udfordrede boligområder bringes ind på livets hovedvej.

 

Derfor er det meget positivt, at man fra Christiansborg nu har meldt ud, at der afsættes 500 millioner kroner til at støtte de fagligt svageste elever. Selvom det er gået i den rigtige retning i vores udfordrede boligområder, er det også et faktum, at der er et stykke vej endnu – og dermed også fortsat mange fagligt udfordrede elever. Det samme gælder i mange yderområder, der ikke i lige så høj grad påkalder sig opmærksomhed, men hvor der også er mange fagligt svagt funderede børn i skolerne.

 

I dette nummer af Boligen har vi i et Indblik sat fokus på skolerne i de udsatte områder. Indblikket rummer to klare budskaber. Det ene er, at målt på karaktererne er børnene fortsat fagligt svagere end i det øvrige samfund. Det betyder, at de i mindre grad får videre uddannelse og fodfæste på arbejdsmarkedet sidenhen. Det andet er, at det kan lade sig gøre. Boligen har spurgt en række skoleledere, om det med ekstra indsats er muligt at løfte de fagligt svageste elever i dansk og matematik, og her er svaret et rungende ”JA!” fra alle adspurgte.

 

Skolerne siger således entydigt, at de svageste kan løftes. Det er bare om at komme i gang. Jo bedre fremtidsudsigter børnene i vores udsatte boligområder får, jo bedre vil de og deres familier trives.

 

Så denne satsning på skolen kan også få en positiv betydning for vores lokalområder. Og så hænger ”boligpolitik” og ”folkeskole” tæt sammen.


Boligen nr. 4 - 2017
 

Boligen nr. 4 - 2017