Foto: Stefan Kai Nielsen

Foto: Stefan Kai Nielsen

3B vil flytte efter kun tre år på ny adresse

02. jun 2017

Sammen med KAB leder 3B nu efter nye lokaler i hovedstadsområdet.

For tre år siden fik Boligforeningen 3B og Boligkontoret Danmark bygget et nyt fælles domicil på en af de attraktive adresser ved Københavns Havn. Pris: 150 millioner kroner, hvoraf 3B betalte 56 procent. Både 3B og BKD understregede, at det ikke var en fusion imellem de to boligorganisationer, men ud over det fysiske bofællesskab var der lagt op til et meget tæt samarbejde på en lang række områder.

Overraskelsen var derfor stor, da 3B sammen med KAB sidste sommer meddelte, at nu var det dé to boligorganisationer, som ville indlede et tæt samarbejde på en lang række områder, såsom nyt byggeri, lokale samarbejder, it og administrative systemer. De to boligorganisationer bedyrede dog i et fælles interview i Boligen, at der i dette tilfælde (heller) ikke var tale om starten på en fusion.

 

KAB’s formand, Kjeld Poulsen, sagde ved den lejlighed det sådan her: ”Vi er begyndt at komme sammen, og så må vi se, hvad det udvikler sig til.” I maj i år sendte 3B og KAB så en pressemeddelelse ud om, hvor langt affæren nu har udviklet sig: Nu påtænker man at flytte sammen. ”Partnerskabet mellem KAB og Boligforeningen 3B har nu eksisteret i ét år, og det har givet betydelig værdi til begge parter. Under samme tag kan det vokse sig stærkere,” som det hedder i pressemeddelelsen. Partnerskabet skal altså registreres på samme adresse.

 

3B vil spare på flytningen

Det har et stykke tid været kendt, at KAB var på jagt efter nye lokaler, og nu skal man altså finde et sted, hvor der også er plads til Boligforeningen 3B, som har omkring 12.000 boliger, fordelt på 80 afdelinger i Storkøbenhavn.

Men hvad sker der egentlig for 3B?

”Er det dårlig planlægning, at man kun tre år efter, at man flytter i helt nye lokaler på en dyr adresse i København, annoncerer, at man er på udkig efter nye lokaler i samarbejde med en ny partner?”
”Vi er rigtig glade for samarbejdet og samboskabet med Boligkontoret Danmark,” siger
Steffen Morild, formand i 3B og fortsætter: ”Men vi oplever i disse år et stadigt stigende pres i hovedstadsområdet, hvor 3B har boliger. Her bliver det sværere og sværere for almindelige mennesker med almindelige indkomster at finde en bolig. Her er 3B og KAB fælles om udfordringerne. Fremtidens drift er digital. Og her har 3B og KAB fælles it-system. Lige nu arbejder vi fx tæt sammen om en fælles ambitiøs digitaliseringsstrategi. Vi har mange andre fælles interesser og har hjulpet hinanden med for eksempel kundeservice og drift – og samarbejder på juraområdet.” 

”Har bofællesskabet med Boligkontoret Danmark ikke levet op til forventningerne?”
”Vi har stor glæde af at bo samp men med Boligkontoret Danmark. Men sammen med KAB står vi med over 60.000 lejemål som en særdeles stærk og handlekraftig spiller på det københavnske boligmarked, der er under pres. Det giver fordele for både KAB og 3B og endnu vigtigere – for beboerne.”

”Hvordan ser forretningsmodellen ud? Hvad kommer det til at koste, at man flytter administrationen rundt fysisk på få år?”
”Det springende punkt for os i organisationsbestyrelsen er, at der skal være økonomi i det. Målet er – og skal være – at spare på beboernes husleje. Derfor har vi bedt administrationen udarbejde en egentlig business-case. Det er 3B’s repræsentantskab, der træffer den endelige beslutning, og det gør de blandt andet på baggrund af, om der for 3B er en fornuftig økonomi i at flytte,” siger altså 3B’s formand, Steffen Morild.