Foto: Carsten Andersen

Foto: Carsten Andersen

Indblik: Højere karakterer smitter af på boligområder

04. jul 2017

Når børn klarer sig bedre i skolen, styrker det familien og boligområdet, lyder det fra boligsociale medarbejdere. 

Hvis en skole i et udsat boligområde formår at hæve elevernes karakterer, kan det være en løftestang ind i området, vurderer Jeanne Funch Asmussen, der er leder af den boligsociale indsats i Viby Syd i Aarhus.  

Den lokale skole, Søndervangskolen, er med i regeringens skolepulje, som går ud på at hæve de fagligt svageste elevers karakterer. 


”Hvis eleverne klarer sig bedre i skolen, vil det også smitte af på området. Familierne får det bedre, der kommer færre indberetninger, børnene bliver mere motiverede for at gå i skole, og der kommer mindre kriminalitet,” forudser Jeanne Funch Asmussen, der blandt andet samarbejder med Søndervangskolen om familiekurser. 


Pia Westergaard er boligsocial koordinator i kvarteret Lindholm i Nykøbing Falster. Hun mener også, at højere karakterer i den lokale skole gavner beboerne. 


”Noget af det, et udsat boligområde kæmper med, er et image om, at beboerne er dumme og dårlige og ikke kan tale dansk. Jeg tror, det vil kunne være med til at løfte beboernes stolthed og deres egen viden om, at det kan da godt være, jeg bor her, men jeg er ikke dummere end andre,” siger Pia Westergaard, der blandt andet arbejder sammen med områdets skole, Lindeskovskolen, om at hjælpe unge til at finde den rette uddannelse. 


Boligen nr. 7/8 - 2017

Folkeskolen

Indblik: Ja tak til en halv milliard og en svær opgave
Indblik: Københavnske skoler sagde nej til millioner
Indblik: Højere karakterer smitter af på boligområder