Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Dansk Byggeri: Bureaukratiet står i vejen for integration

05. jan 2017

Jobcentre kan og bør være mere opsøgende.

Ifølge en undersøgelse, Dansk Byggeri har lavet blandt sine medlemsvirksomheder, overvejer knap hver 6. af landets byggevirksomheder at ansætte en flygtning inden for det næste år. Men det er ikke verdens nemmeste proces.


Ifølge undersøgelsen fremhæver medlemsvirksomhederne især mængden af papirer, spørgeskemaer og lignende som en næsten uoverstigelig barriere. En barriere, der efter byggefirmaernes opfattelse er mere uovervindelig end en eventuel flygtnings manglende danskkundskaber.


”90 procent af vores medlemmer har under 10 mennesker ansat. I virksomheder af den størrelse er der ikke et overskud af administrative ressourcer til den slags udfordringer,” siger chefkonsulent i Dansk Byggeri, Jakob Krohn-Rasmussen, til blboligen.dk.


”Der er kommuner i Danmark, hvor jobcentret tilbyder at støtte virksomheden i forhold til disse udfordringer. Og det gør en stor forskel. Desværre er det langt fra alle kommuner, der har fået den idé,” fortsætter han.


Stort potentiale

Der er flere områder, hvor Dansk Byggeri i denne sammenhæng mener, at jobcentrene kan gøre en større forskel.


”Kun 24 procent af vores medlemmer er blevet kontaktet af et jobcenter og spurgt om, de kunne være interesseret i forhold til at hjælpe en flygtning i gang med et arbejde. Og det er synd, når nu hver sjette af virksomhederne faktisk udtrykker interesse,” siger Jakob Krohn Rasmussen.


”Man kan naturligvis også spørge, hvorfor byggevirksomhederne ikke selv henvender sig. Men en håndværksmester har jo ikke bare som udgangspunkt overblikket over, hvor en sådan henvendelse skal rettes til,” fortsætter han.


Pas på fejlcasting

Jakob Krohn Rasmussen understreger videre, at det er vigtigt, at jobcentrene gør sig overvejelser omkring, hvem det er, man sender til en byggevirksomhed.


”Skal det blive en succes og til glæde for nogen, er det vigtigt, at det er mennesker, som interesserer sig for byggeri og forstår karakteren af arbejdet og virkelig gerne vil det.”


”Vi har eksempler på, at sådanne ting ikke har været snakket igennem på forhånd, og så er chancen for et lykkeligt udfald meget lille. Og det er igen kommunerne, der må stille med den nødvendige tolkebistand med mere,” fortsætter han.

Læs mere om Dansk Byggeris undersøgelse på danskbyggeri.dk