Foto: Anna-Lene Riber

Foto: Anna-Lene Riber

Leder: Den centrale udfordring

25. maj 2016

Ambitionerne om bedre uddannelse omsættes i, at skolerne i samarbejde med det omgivende samfund får bedre mulighed for at løfte de unge, så flere klarer sig bedre i uddannelsessystemet, og det vil kræve et nationalt fokus på folkeskolen. En stor ambition? Ja. Umuligt? Nej.

 

 

KRIMINALITETEN BLANDT de 10-17-årige i områder med bolig-sociale helhedsplaner er faldet cirka 25 procent siden 2008. Antallet af 19-22-årige, som har gennemført en gymnasial uddannelse, er steget med næsten 40 procent.

 

De seneste års erfaringer viser altså, at det kan lykkes at vende udviklingen og endda ganske markant. Men tallene viser også, at der fortsat er et stykke vej igen, før unge i udsatte områder uddanner sig ligeså meget som det gennemsnitlige unge menneske. Og det er en central udfordring.

 

På den store politiske scene diskuteres øgede karakterkrav, og det er indlysende fornuftigt at have ambitioner om, at de unge mennesker bliver bedre uddannet.

 

Men står højere adgangskrav alene, udelukkes mange unge mennesker med bogligt svag hjemmebaggrund fra at uddanne sig videre. Dermed forstærker vi den sociale arv, og det kan ingen være tjent med. Det kan vi ikke ”lektiehjælpe” os ud af.

I stedet skal ambitionerne om bedre uddannelse omsættes i, at skolerne i samarbejde med det omgivende samfund får bedre mulighed for at løfte de unge, så flere klarer sig bedre i uddannelsessystemet, og det vil kræve et nationalt fokus på folkeskolen. En stor ambition? Ja. Umuligt? Nej.

 

Boligen har været i London og dér set, at det kan lade sig gøre at vende udviklingen. Også de steder, hvor det ser allermest umuligt ud. Det er således svært ikke at være imponeret og inspireret af The London Challenge og Gladesmore Com-munity School i Tottenham, som er gået fra at være en lav-status-skole med elendige resultater til at være en skole, der tiltrækker ambitiøse lærere og producerer dygtige unge mennesker, som er klar til videre uddannelse og arbejde.

 

Så i stedet for at diskutere rimeligheden af at indføre øgede karakterkrav til gymnasier og erhvervsskoler, burde vi i stedet fokusere på, hvordan vi løfter skolegange for de unge i udsatte boligområder. Og måske vi skal kigge til London for at få ideer til, hvordan det kan gøres? Gladesmores udfordringer ligner i hvert fald meget de omstændig-heder, som mange danske skoler i socialt belastede områder også -arbejder under.

 

Gladesmores skoleleder understreger i Boligens reportage, at der ikke er noget kvik-fix eller magisk pille, man kan ty til. Men at det er vigtigt, at ”der etableres forventninger”. Og det er jo et meget godt sted at starte.


Boligen nr. 6 - 2016

Læs hele Boligen