220 mio. til bedre infrastruktur i Vollsmose

16. feb 2016

Helhedsplanen for boligområdet Vollsmose har nu fået godkendt det lån i Landsbyggefonden, der skal åbne bydelen for resten af Odense.

 

Som en del af den helhedsplan, der skal gøre Odensebydelen Vollsmose mindre utryg at bo i og mere attraktiv at flytte til, skal vej- og stisystemerne i området lægges om. Det sker for at skabe mere sammenhæng mellem Vollsmoses og Odenses øvrige beboere.  

”Vi ved jo, at infrastruktur i sig selv ikke skaber social mobilitet. Derfor skal der også fortsat arbejdes med uddannelse, beskæftigelse og indkomstniveau i området, og med at beboerne selv tager ejerskab over ændringerne,”

Nanna Muusmann, sekretariatschef i Vollsmose Sekretariatet.

”Målet er, at gøre Vollsmose til en bidragende bydel i Odense. I øjeblikket er det jo en bydel, der er omgivet af fire flersporede veje, så vi håber at projektet kan være med til at bryde den her kant,” siger Nanna Muusmann, sekretariatschef i Vollsmose Sekretariatet.

 

For at gennemføre infrastrukturændringerne søgte Vollsmose Sekretariatet i december om et lån på 220 millioner kroner i Landsbyggefonden. Det lån er nu blevet endeligt godkendt af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.

 

”Vi havde helt sikkert forventet at få denne her godkendelse af lånet, men alligevel var det rart, at få slået fast, at der ikke er flere bump på vejen, før planen kan realiseres,” siger Nanna Muusmann

 

To var imod
Infrastrukturen, som skal anlægges, består blandt andet i bygader, sidegader, en oplevelsessti og en promenade, som skal ligge i forbindelse med en ny letbane i Odense. Planen, som forventes at være færdig i 2020, blev godkendt af syv af Vollsmoses i alt ni almene boligafdelinger.

 

”Undervejs stemte de to afdelinger Slåenhaven og Tjørnehaven nej til planen. Vi lavede derfor planen om, så deres områder ikke indgik. De var glade for deres boligområde, og var ikke interesseret i ændringer,” siger Nanna Muusmann.

 

Men selvom Nanna Muusmann har store forventninger til omlægningen af Vollsmoses infrastruktur, er hun alligevel bevidst om at nye veje, ikke i sig selv er nok. For virkelig at dæmme op for områdets sociale problemer, skal der også andre ting til.

 

”Vi ved jo, at infrastruktur i sig selv ikke skaber social mobilitet. Derfor skal der også fortsat arbejdes med uddannelse, beskæftigelse og indkomstniveau i området, og med at beboerne selv tager ejerskab over ændringerne,” siger Nanna Muusmann.